Masterly

 

MASTERLY THE HAGUE 2018

Interview Karel Bodegom in Den Haag Centraal editie 5 juli 2018

REMBRANDT EN KAREL BODEGOM VANGEN HET LICHT  

Masterly The Hague zorgt voor unieke ontmoetingen tussen Oude Meesters en hedendaagse ontwerpers. De Haagse binnenhuisarchitect en ontwerper Karel Bodegom is net als Rembrandt van Rijn gefascineerd door licht.

Binnenhuisarchitect en ontwerper Karel Bodegom werkt sinds 1988 bij bas van pelt binnenhuisarchitectuur in Den Haag. Hij adviseert voor ruimtes in bestaande architectuur en ontwerpt opvallende woonobjecten, zoals de stamgashaard. Bodegom heeft een voorliefde voor daglicht, lampen en kleur. Voor Masterly The Hague linkte curator Nicole Uniquole hem aan Rembrandt. Met haar werkt Bodegom al jaren samen. Voor het trappenhuis van kunsthandel Hoogsteder & Hoogsteder ontwierp hij een lichtobject van 4,5 meter hoog. Ter voorbereiding bestudeerde hij nauwkeurig het werk van Rembrandt van Rijn. Ook had hij diverse gesprekken met Willem Jan Hoogsteder, kunstkenner en medeorganisator van Masterly. Vooral over de combinatie kunst en licht en het aanlichten van oude kleuren.

Over Rembrandt

Willem Jan Hoogsteder over Rembrandt: “Hij wordt de meester van het licht genoemd. In zijn werk suggereert Rembrandt heel veel, meer dan zijn voorgangers. Hij speelde met het licht-donker effect, het clair-obscur. Dat zie je ook in Christus en buste, een studie van Christus uit de vaste collectie van Bredius. De belangrijkste delen zet hij in het licht. In de schaduw laat hij juist dingen weg. De donkere partijen zijn een beetje wazig, waardoor we het beeld met onze verbeelding verder invullen. Dat maakt zijn portretten zo levensecht en geraffineerd; het ging hem om het innerlijk. Rembrandt leerde ons anders kijken, naar mensen met emoties en karakter.”

Licht in Constructie

Karel Bodegom noemt Christus en buste een selfie van 300 jaar geleden. “Het lijkt een zelfportret, al weet ik niet of het dat is, maar ik zie gelijkenissen met de maker. De grootste verdienste van Rembrandt was dat hij licht in de schaduw wist te creëren.”

Ook de intimiteit in Rembrandts werk spreekt hem zeer aan. Het schilderij Christus en buste kan niet verplaatst worden, het is op z’n vaste plek in Museum Bredius te zien. “Ik vroeg me af welk gevoel je bijblijft nadat je Christus en buste hebt gezien; wat je je herinnert. Dat wil ik oproepen met mijn ontwerp.” En zo creëerde Bodegom het lichtobject, dat de naam Light in Construction kreeg. Een eerste variant was in het voorjaar tijdens de bekende designbeurs in Milaan te zien. Het is gemaakt uit bestaande elementen, die op een bijzondere manier zijn geassembleerd. Er is een hoge verticale staander met daaraan gekoppeld een lage horizontale. Dit zijn stalen steigerbuizen bedekt met een laagje goudspray. Die spray is ontwikkeld door Art & Metal. Koppelingen uit de bouw omvatten de fluorescentielampen. “Dat moesten tl-lampen zijn. Dit licht dwarrelt en wordt afgebogen, dat kan alleen met gasgeladen lampen en dus niet met LED. De steigerbuizen zijn ook een knipoog naar de toekomst. Het Binnenhof zal de komende jaren volledig in de steigers staan. Ik dacht: hoe kan ik daar allure aan geven?” Lachend: “Hoogsteder kan met deze lamp vast wennen aan het nieuwe uitzicht.”

Hersorteren van ruimtes

Festivalbezoekers kunnen het lichtobject bijna niet mislopen. Dit krijgt een prominente plek in de oksel van het trappenhuis van Hoogsteder & Hoogsteder. De lamp maakt, zoals Bodegom het omschrijft, een verheffende beweging op de trap.

“Die verticale staander, daar paaldans je omheen, even oneerbiedig gezegd. Het is een stevig oriëntatiepunt. Lichttechnicus Gregor van Egmond brengt het licht tot leven; hij laat het ademen. Soms zal het voor de volle 100% aanstaan, op andere momenten zakt de lichtsterkte naar 30%. Dat is afhankelijk van het licht dat binnenvalt door de ramen rond de trap, dat zijn natuurlijke lichtzuilen. Met behulp van een computerprogramma kan je zo een wolk voor de zon imiteren.” Zonder samenwerkingspartners als Van Egmond en zijn partner Stijn Hofstede kan Bodegom niet. “Ook Rembrandt werkte niet alleen,” zegt hij lachend.

“Zoals Rembrandt het licht ving in zijn schilderijen probeer ik dat met ruimtes te doen, die wil ik hersorteren. In de private omgeving wil ik licht suggereren alsof je buiten bent. Het liefst licht ik de donkerste delen aan, dan springt het wit naar voren.”

Hij weet goed wat verlichting met een ruimte kan doen. “Het brengt optimisme, spanning en theater; het verlevendigt de binnenruimte. We krimpen steeds meer in, leven op kleinere oppervlakten en leiden een steeds nomadischer bestaan. De lichtbalans in een compacte ruimte is nog belangrijker dan in een grote. Het is de bedoeling dat in het trappenhuis een glasinstallatie met amazonevogels van Bibi Smit komt te hangen. Ik verheug me zeer op het totaalbeeld.”

Over Masterly The Hague

Masterly The Hague vindt plaats van donderdag 20 t/m zondag 23 september a.s. Dit nieuwe festival brengt Oude Meesters en eigentijdse ontwerpers samen op een historische locatie. In de prachtige zalen van drie stadspaleizen aan de Lange Vijverberg ontmoeten de bezoekers de vormgevers en het klassieke werk waardoor ze zich lieten inspireren.

Meer over het festival: www.masterlythehague.com

Achtergrondbeeld: Christus en buste van Rembrandt van Rijn uit Museum Bredius - Light in Construction, ontwerp van Karel Bodegom.

 

MASTERLY THE DUTCH IN MILANO 2018

palazzo turati  - 17 t/m 22 april 2018

light in construction

stoer goud voor meetingpoint. binnenhuisarchitect karel bodegom schept licht in een innovatief en functioneel ontwerp.
 

light in constructionis een lichtobject specifiek ontwikkeld als baken voor een meetingpoint in de openbare binnenruimte. light in constructionis samengesteld uit bestaande elementen van layher steigerbouw bedekt met een dunne laag goudspray in combinatie met het licht uit philips 830 fluorescentielampen.

 

MASTERLY THE DUTCH IN MILANO 2017

palazzo turati - 4 t/m 9 april 2017

in stijl met 'de stijl'

bezoekers worden verleid rond te dwalen bij het maison d’artiste, een eigenzinnige vertaling van het atelier van waaruit mondriaan in nederland rond 1917 te laren werkte. binnen in het atelier een werktafel, een ontwerp-interpretatie van het bekende open secretaire 'S1200' op buisframe, door karel bodegom bewerkt, in licentie van thonet. ’s werelds oudste meubelmerk dat tijdens ‘de stijl' periode naast houtframe productie, begon met experimenten van stalenbuisframe meubelen.

bodegom heeft drie bewerkingen laten maken van het open secretaire. de eerste is uitgevoerd in houtfineer (1) en heeft een strakke, harmonieuze vlakverdeling, omlijnd door met printerinkt ingekleurd kersenhout om het constructivisme van mondriaan tot uiting te laten komen. een tweede is uitgevoerd in de bekende primaire kleuren (2) om de gedachten en het gevoel van mondriaan in beeld te laten komen en de laatste is een variant, bekleed met leer (3) en vervilt wol, om als het ware in de huid te kruipen van mondriaan. deze laatste is juist daarom van een ingenieus mechanisch klepsysteem voorzien: een kabinet-secret.

bij elkaar vormen ze een ode aan mondriaan eerste geometrische, abstracte schilderijen.

de unieke serie van drie is als set of per stuk te koop (prijs op aanvraag)

 www.karelbodegom.nl   -   www.thonet.de

1 www.brigittetaal.nl

2 www.norabogers.nl

3 www.bygitte.nl